آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی

آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی

آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی


خدمات پرینت سه بعدی

آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی
کاربرد پرینتر سه‌بعدی

در دنیای پیشرفته امروز، خدمات پرینت سه بعدی نقش مهمی در طراحی و ساخت قطعات مختلف دارد. علاوه بر این، نسبت به روش‌های سنتی در زمان و هزینه نیز قدم‌های مثبتی برداشته است.

بکارگیری پرینت سه بعدی از دهه ۸۰ شروع شد و به تدریج در بسیاری از صنایع روز دنیا مورد استفاده قرار گرفت. در سال‌های اخیر خدمات پرینت سه بعدی یک شغل صنعتی و گاه خانگی محسوب می‌شود که در بیشتر زمینه‌های فرهنگی، پزشکی، صنعت، هنر و … استفاده می‌شود.

از این رو می‌توان گفت خدمات پرینت سه بعدی، تحولی شگرف در دنیای صنعت است.

خدمات پرینت سه بعدی چه مزیت‌هایی دارد؟

طراحی انعطاف پذیر؛ پرینت سه بعدی مشکل ساخت به روش‌های سنتی را برطرف کرده است. این روش محدودیت طراحی ندارد. در نتیجه امکان طراحی مدل و قطعات پیچیده‌تر هندسی به آسانی امکانپذیر خواهد بود.

نمونه سازی سریع؛ مزیت دیگر این روش در این است که ساخت قطعات سریع‌تر و ارزان‌تر صورت می‌پذیرد. در نتیجه روند نمونه سازی سرعت می‌یابد. از طرفی دیگر امکان اصلاح طرح با سرعت بیشتری ممکن خواهد بود.

قابلیت سفارشی سازی؛ نکته مثبت پرینترهای سه بعدی قابلیت سفارش سازی قطعات آن است. چاپ سه بعدی به این گونه است که در هر نوبت می‌توان یک قطعه با ویژگی‌های متمایز از دیگر قطعات تولید کرد. علاوه بر آن این روش امکان تولید قطعه به تعداد محدود را فراهم کرده است. در نتیجه تولید کننده می‌تواند یک قطعه را برای مصارف خاص سفارشی سازی کند و به تعداد محدود تولید نماید.

ساخت قطعات سبک و در عین حال محکم؛ ماده اصلی که در پرینت سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلیمرهای ترموپلاست است. اگرچه ممکن است در پاره‌ای از موارد، فلزات نیز مورد استفاده قرار گیرند؛ اما پلاستیک نسبت به فلزات مزیت‌های مثبت بیشتری دارد.

کاهش هزینه‌های اولیه و مقرون به صرفه بودن؛ برجسته‌ترین مزیت تولید با چاپ سه بعدی این است که می‌توان تنها با یک دستگاه پرینتر سه بعدی اقدام به ساخت قطعه نمود. از طرفی دیگر دستگاه پرینت سه بعدی ابعاد کوچکی دارد. بنابراین نیاز به فضای بزرگ نیست.

طراحی و تولید سریع؛ به کمک چاپ سه بعدی می‌توان اشیا را در عرض چند ساعت پرینت کرد. این روش در مقایسه با روش‌های قالب گیری و ماشینکاری بسیار سریع‌تر است.

کاهش ضایعات طراحی قطعات؛ در مقایسه با روش‌های سنتی این نوع تولید با ضایعات کمتری مواجه می‌شود. در نتیجه هم در منابع و هم در هزینه مواد اولیه صرفه جویی می‌شود.

کاربرد خدمات پرینت سه بعدی

در صنعت هوافضا

از مهم‌ترین اصولی که در صنعت هوافضا به آن توجه می‌شود، کم وزن بودن قطعات است. سبک وزن بودن اجزای اولیه کمک می‌کند تا قطعه نهایی نیز با وزن کمتری تولید شود. این امر در کاهش میزان سوخت و مهم‌تر از آن در افزایش ایمنی و سرعت هواپیما نقش مهمی ایفا می‌کند.

آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی

صنایع دفاعی

پیچیدگی قطعات، دقت و کیفیت از مهم‌ترین موارد مورد توجه در صنعت نظامی محسوب می‌شود. خوشبختانه با ظهور چاپ سه بعدی پیشرفت خوبی در ساخت هواپیمای نظامی، موشک و دیگر تجهیزات دفاعی ایجاد شد.

آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی

استفاده از پرینت سه بعدی صنعت خودرو سازی

تولید ابزار و لوازم خودروسازی، ساخت قطعات با هندسه پیچیده، تولید قطعات یدکی خودرو و حتی سفارش سازی برخی قطعات از جمله نمونه‌های بکارگیری از این فناوری در صنعت خودروسازی به شمار می‌رود.

آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی

خدمات پرینت سه بعدی در علم پزشکی

دامنه بکارگیری از پرینت سه بعدی در عرصه پزشکی بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. امکان سفارش سازی مدل، در علم پزشکی بسیار حائز اهمیت است. چرا که در بعضی موارد مانند پروتز، ایمپلنت‌های ارتوپدی یا عینک که باید متناسب با ویژگی‌های خاص افراد طراحی شود، کار تولید را آسان کرده است.

تولید ابزار و دستگاه‌های پیشرفته پزشکی و جراحی، مدل‌های تولید آناتومی بدن انسان، نمونه‌ی شبیه سازی شده اندام‌های بیمار به عنوان نمونه تمرینی برای جراحان، تولید و توسعه اعضای مصنوعی مانند دست، پا و بسیاری موارد دیگر که در علم پزشکی مهم تلقی می‌شوند به کمک خدمات پرینت سه بعدی تولید گردیده اند.

آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی

معماری و هنر

علم معماری بر اساس طراحی هندسی، مدل سازی و ساخت سازه‌های فیزیکی تعریف می‌شود. پرینت سه بعدی این مزیت را دارد که نمونه‌های پیچیده معماری را با جزئیات کامل تولید کند. این فناوری سبب رونق کسب و کار معماران شده است؛ زیرا می‌توانند طرح خود را با ویژگی‌های کامل طراحی و به نمایش بگذارند.

آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی

مراکز آموزشی و دانشگاهی

امروزه یکی از زمینه‌های پر کاربرد خدمات پرینت سه بعدی در مراکز آموزشی است. چاپ سه بعدی در بیشتر مراکز آموزشی، کلاس‌های درس، دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و … وجود دارد.

آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی

آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.