چگونه معرفی دندانپزشکی و دندانسازی دیجیتال، انجام پروسیجرهای دندانپزشکی را تسهیل کرده است و چرا متخصصان دندانپزشکی و دندانسازان باید به فکر سرمایه گذاری بر روی این فناوری جدید باشند؟


فناوری دیجیتال نحوه ی ارائه ی خدمات مراقبت از دندان را تغییر داده است. با تصویربرداری پیشرفته، تشخیص موارد به طور قابل توجهی بهبود یافته است، و اکنون درمان ها بیشتر قابل پیش بینی شده اند. با استفاده از milling و چاپ سه بعدی، متخصصان می توانند محصولات دندانپزشکی را با دقت بسیار بالا تولید کنند تا بهترین نتیجه را به بیماران خود ارائه دهند. با ادامه پیشرفت فن آوری، این محصولات سریعتر و مقرون به صرفه تر تولید می شوند و نتیجه نهایی را برای بیمار بهبود می بخشند.

متخصصان دندانپزشکی و دندانسازان خوش شانس هستند که در چنین حوزه ی پویایی قرار دارند. برای همگام شدن با استانداردهای روز افزون مراقبت از بیمار، کنجکاو بودن و سرمایه گذاری در فناوری جدید یک امر ضروری است.

چاپگرهای سه بعدی تعداد بی نظیری از برنامه ها را ارائه می دهند. از چاپ سه بعدی در دندانپزشکی چگونه استفاده می شود و مزایای چاپ سه بعدی برای دندانپزشکی چیست؟

از چاپ سه بعدی در بسیاری از زمینه های دندانپزشکی و دندانسازی استفاده می شود. سه دسته اساسی وجود دارد:

کارهایی که بدون چاپ سه بعدی امکان پذیر نیستند یا معنی ندارند. این محصولات نمی توانند به طور مقرون بصرفه به روش متفاوتی ساخته شوند که شامل راهنماهای جراحی، مدل هایی برای ترموفرمینگ الاینرها و tray های باند غیرمستقیم است.
مواردی که چاپ سه بعدی، روش های سنتی تولید آنها را بهبود می بخشد. این محصولات می توانند بدون چاپگر سه بعدی نیز ساخته شوند، اما چاپ ۳ بعدی باعث افزایش دقت، کنترل و زمان تحویل کوتاه تر آنها می شود. این دسته شامل فریم ورک های castable و pressable ، ترمیم های موقت، اسپلینت ها و tray های سفارشی است.
برنامه های جدیدی که چاپ سه بعدی جایگزین بلامنازعی برای آنها فراهم می کند. آنها مواردی هستند که از آخرین و پیشرفته ترین تکنولوژی های در ساخت آنها استفاده می شود مانند دندان مصنوعی و ترمیم های دائمی کاملاً ساخته شده با چاپگر ۳ بعدی. با این حال، آنها جزو معمول ترین کاربردها نیستند، اما در واقع از جالب ترین آنها هستند.
چاپ سه بعدی، مزایایی فراتر از کاربردهای جدید ارائه می دهد. محصولات دقیق ترند، زمان کار کوتاهتر است و امکان برقراری ارتباط انعطاف پذیرتر و بازتر بین مطب و لابراتوار دندانپزشکی را فراهم می کند. چاپ سه بعدی به تنهایی یک فناوری قدرتمند است، اما تأثیر واقعی آن از سوی افرادی ایجاد می شود که از آن استفاده می کنند. ما برنامه های چاپ سه بعدی جدید را به طور مداوم می بینیم، چه به دلیل ضرورت و چه بخاطر نوآوری به وجود آمده باشند.

برخی از انتقادات به چاپ سه بعدی دندانپزشکی چیست و آیا مزایای ارائه شده با استفاده از چاپ سه بعدی بیشتر از خطرات ناشی از آن است؟

ده سال پیش، بزرگترین مشکل چاپ سه بعدی هزینه بسیار زیاد چاپگر بود. خوشبختانه با موفقیت تولیدکنندگان در بازار، چاپگرها مقرون به صرفه تر، قابل اطمینان تر و استفاده از آنها آسان تر از گذشته شده است.

اکنون تنها خطر، داشتن انتظارات نادرست است. چاپگر سه بعدی یک بخش از تجهیزات است و یادگیری استفاده از یک واحد دسک تاپ مانند فرم ۳B آسان است، اما مدتی طول می کشد. کسانی که فناوری دیجیتال را انتخاب می کنند، باید منحنی یادگیری را بپذیرند، از همتایان خود مشاوره بگیرند و به دنبال فرصت هایی برای توسعه ی مهارت خود باشند.

با حرکت به جلو، چاپ سه بعدی باید بر شک و تردید صنعت دندانپزشکی و دندانسازی در مورد مواد چاپی جدید و کاربردهایی مانند پروتزهای چاپی و ترمیم های دائمی غلبه کند. تولیدکنندگان برای دستیابی به تغییر ذهنیت باید در زمینه آموزش متخصصان و تأیید اعتبار فناوری جدید در صنعت فعال باشند. اما سرانجام این اتفاق خواهد افتاد. ما قبلاً بارها در صنعت دندانپزشکی و دندانسازی شاهد این وضعیت بوده ایم. ایمپلنت ها، زیرکونیا، اسکنرهای داخل دهانی، ساخت روکش در مطب و لابراتوار و بسیاری از مواد و فناوری ها، بر بدبینی اولیه غلبه کرده اند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.