تکنولوژی‌ها و روش‌های اسکن سه بعدی دندان


تکنولوژی‌ها و روش‌های اسکن سه بعدی دندان


پروسه‌ها و دستگاه‌های متفاوتی می‌توانند در پروسه‌ی اسکن سه بعدی دندان استفاده شوند که در زیر به سه مورد از اصلی‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

تکنولوژی‌های اسکن سه بعدی دندان |۱| Cone-Beam Computed Tomography و یا به اختصار CBCT
ماشین‌های CBCT با تابش یک سری از شعاع‌های کوتاه اشعه‌ی ایکس بر روی صورت و دهان و چرخاندن ۳۶۰ درجه‌ی آن اقدام به تصویربرداری از دهان و دندان می‌کنند. این پروسه به طور سریع و غیرتهاجمی اتفاق می‌افتد.

با یکبار تصویربرداری دستگاه CBCT، تصویرهای به دست آمده به یکدیگر متصل می‌شوند تا بتوانند یک مدل سه بعدی مجازی را بسازند. به خاطر کارایی بالا و امن بودن CBCT، امروزه از آن در ماموگرافی و رادیوتراپی هم استفاده می‌شود.

نمونه‌ای از یک اسکنر CBCT »‌ اسکنر ۳Shape X1
اسکنر ۳Shape X1 اولین اسکنر CBCT موجود در بازار است که از ثابت‌کننده و نگهدارنده‌ی سر استفاده نمی‌کند و تجربه‌ی راحت‌تری را برای بیمار فراهم می‌کند. اسکنر ۳Shape X1 از سیستم‌های نرم‌افزاری فیلتر حرکت و میدان دید داینامیک استفاده می‌کند تا بتواند تصاویری واضح‌تر و دقیق‌تری را به عنوان خروجی ارائه دهد.

تکنولوژی‌های اسکن سه بعدی دندان |۲| Intraoral Scanner یا به اختصار IOS
اسکنرهای داخل‌ دهانی یا IOS دستگاه‌های دستی (handheld) و پرتابل هستند که در بازه‌های طیف‌های مرئی کار می‌کنند. این اسکنرها در حقیقت دوربین‌های قدرتمندی هستند که با تاباندن نور بر روی دندان و محیط دهان و تصویرداری از آن به یک نقشه‌ی مختصاتی می‌رسند که در نهایت یک تصویر سه بعدی از آن می‌سازند. در ویدیوی زیر نحوه‌ی عملکرد فوق‌العاده‌ی یک اسکنر سه بعدی داخل دهانی را مشاهده می‌کنید.

اسکنر سه بعدی دندانپزشکی دندانسازی Medit i500

نمونه‌ای از یک اسکنر IOS » اسکنر Medit i500
این دستگاه از دو دوربین پرسرعت برای تصویربرداری استفاده می‌کند. برخلاف اغلب اسکنرهای IOS که برای استفاده از آن‌ها نیاز است که دهان بیمار با یک پودر مخصوص پوشانده شود، اسکنر Medit i500 نیازی به استفاده از پودر ندارد.

تکنولوژی‌های اسکن سه بعدی دندان |۳| Lab Scanners
این دسته از اسکنرها همچون اسکنرهای سه بعدی صنعتی کار می‌کنند و به همین خاطر باید از آن‌ها به طور غیرمستقیم و خارج ار دهان استفاده کرد.

اینگونه از اسکنرها با استفاده از دوربین‌ها، نور و میز گردانشان توانایی بسیار بالایی در اسکن مدل‌های دندانی همچون ترمیمی، ارتودنسی و ایمپلنت را دارند.

اسکنر سه بعدی دندانپزشکی دندانسازی Shining 3D Autoscan-DS-EX

نمونه‌ای از یک Lab Scanners » اسکنر Shining 3D Autoscan-DS-EX
اسکنر Autoscan-DS-EX بسیار کوچک و سبک است و آن را برای لابراتوارهایی با فضایی محدود ایده‌آل کرده است. این اسکنر دارای حالت‌های مختلف اسکن سه بعدی است و همچون Medit i500 قابلیت ارائه‌ی فرمت‌های متنوعی را برای استفاده از نرم‌افزارهای CAD/CAM دارد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.