توضیحاتی مختصر درمورد پرینترهای سه بعدی


معرفی تکنولوژی

تولید مواد افزودنی ( یا همان چاپ با پرینتر سه بعدی ) به تعداد قابل توجهی از بخش ها و صنایع رسیده است مانند صنایع دفاعی ، اتوموبیل سازی ، هنر معماری و مجسمه سازی ، و متعاقباً پزشکی و دندانپزشکی که این امر باعث بالا رفتن بهره وری میگردد. در زمینه دندانپزشکی این فناوری راه حل هایی متناسب با نیازهای هر بیمار ایجاد می کند.

این خود نیز یک صنعت رونق بخش است ، چندی پیش شرکت مشاوره QY Research اعلام کرد که با چاپ سه بعدی در دندانپزشکی انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۹۳۰ میلیون دلار سود برسد. به عبارت دیگر ، انتظار می رود این بازار با نرخ سالانه ۱۷ درصد رشد کند. که می توان با توسعه مداوم فناوریهای سه بعدی و مواد آنها توضیح داد که چگونه میتوان به این حجم از سود در این تکنولوژی رسید . در واقع ، چاپ سه بعدی دندانپزشکی شامل فرایندهای مختلفی از قبیل استریولیتوگرافی یا پخت مستقیم فلز و بنابراین انواع مختلفی از مواد: رزین ، پلاستیک ، فلزات و غیره است.

کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی گسترده است ، می توان از راهنماهایی جهت جراحی ، تا ساخت تاج دندانی استفاده کرد. سینی ساخت و پروتز و هر محلول با دقت بالا برای هر بیمار تطبیق داده می شود نگران این موضوع نباشید . بنابراین تعیین این که کدام فناوری های چاپ سه بعدی در این بخش ترجیح داده شده و برای هر برنامه به بهترین وجه مناسب و مهم است. همچنین ، چگونه متخصصان دندانپزشکی نسبت به ظهور چاپ سه بعدی واکنش نشان می دهند؟ و چگونه آنها خود را آماده و آموزش می دهند؟

بخش دندانپزشکی را می توان به دو خانواده با نقش مهم تقسیم کرد: آزمایشگاه های دندانپزشکی و آزمایشگاه های پروتز دندان.

این آزمایشگاه ها بطور سنتی در تولید وسایل پزشکی سفارشی (ناودان ، تاج ، پل و غیره) با هم همکاری داشته اند. در واقع ، دندانپزشک از دندانهای بیمار اندازه برمیدارد و به آزمایشگاه می فرستد ، که معمولاً دستگاه دندان را از گچ تولید می کند. این روش چند روز به طول می انجامد ، به این ترتیب ذکر رفت و آمد دور بین دندانپزشک و آزمایشگاه کسل کننده و مناسب نیست. در مورد بیمار ، او مجبور است مجدداً بدون هیچگونه ضمانتی مبنی بر سازگاری اندازه دندان با نیازهای وی ، دو مرتبه ویزیت شود . ورود فناوریهای سه بعدی باعث مختل شدن روش سنتی می شود.

مواد ساخت

هنگامی که در مورد چاپ سه بعدی دندان صحبت می کنیم ، مهم است که بدانیم چندین فناوری درگیر هستند ، خواه مدل سازی رسوب ذوب شده FDM ، فوتوپلیمر سازی SLA یا پالایش لیزر باشد ، انتخاب بستگی به نوع کاربرد مورد نظر دارد. الیویه بلاتون ، مدیر و مؤسس Biosummer3D خاطرنشان می کند که هر فرآیند مزایا و معایب خاص خود را دارد. به عنوان مثال ، فرایند FDM قطعات را با هزینه دو پنی تولید می کند و پس از چاپ دیگر پردازش نمی شود. با این حال ، سرعت ، دقت و سازگاری زیستی در این دندان نیست. “

به طور کلی ، از فناوری دوم برای ایجاد مدلهای دندانپزشکی ارتودنسی استفاده می شود ، چه برای تراز کردن ، سفید کردن و چه برای محدود کردن یا تنظیم آنها. از طرف دیگر ، راه حل های دندانپزشکی پرینت سه بعدی با استفاده از پلیمر ظاهر می شوند. IEMAI3D ، سازنده چاپگر سه‌بعدی گفت ، “ساخت پروتزهای کوچک با پلیمر مزایای بسیاری دارد. این ماده قوی و سبک است و باعث راحتی بیمار می شود. قاب پروتز بدون فلز تولید می شود و از نظر طعم در دهان شما مزه ایجاد نمیکند. “

یکی دیگر از فرآیندهای تولید افزودنی که در بخش دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و احتمالاً اصلی ترین آن ، فوتوپلیمر سازی SLA است. این که آیا ما در مورد فناوری (SLA) یا DLP صحبت می کنیم ، این فرایند وضوح بسیار بالاتری را ارائه می دهد ، و از همه مهمتر مواد سازگار با انسان است. در این حالت ، بهترین آن رزین های مایع است . آنتون لوپز ، مدیر فروش کانال فرانسه در EnvisionTEC دز این مقاله گفت ، “همراه با مواد قابل استفاده شده توسط CE / FDA ، فوتوپلیمر سازی و بخصوص DLP ، چاپ دقیق تری می دهد که امکان ایجاد مدل های دندانی دقیق تر را فراهم می آورد.

اتمام کار بسیار پیچیده تر است و باعث کاهش زمان تولید می شود. همچنین ، تغییر مواد و چاپ برای کاربردهای مختلف بسیار آسان است. این برای صنعت دندانپزشکی بسیار مفید است زیرا متخصصان می توانند با سرعت بیشتری بیماران خود را درمان کنند. ” از نظر کاربردها ، این فناوری به دلیل دقیق بودن امکانات بیشتری را ارائه می دهد. ما در مورد راهنماهای جراحی ، تاج ها و پل های موقتی ، عناصر قابل محاسبه مانند استیلی دندان و غیره صحبت می کنیم.

سرانجام ، ما همچنین تولید فناوری چاپ سه بعدی فلز را به عنوان یک فرآیند در دندانپزشکی می دانیم . عمدتاً برای تولید ایمپلنت ، استلیت یا نیکل کروم استفاده می شود. الیور بلاتون رییس مرکز تحقیقات بر روی این تکنولوژی اظهار داشت ، “این فن آوری نیاز به تولید پایدار دارد تا سرمایه گذاری های بالغ بر چند صد هزار یورو را با مهارت های ناشی از دنیای صنعت نیز در بخش دندانپزشکی جذب کند.”

پرینترهای فلزی بسیار گرانتر از سایر فن آوری ها هستند و بعضی اوقات به برخی از کارهای پس از پردازش نیاز دارند تا بهره وری را برای برخی کاهش دهند. وی پس از صحبت با یک تکنسین دندانپزشکی ، توضیح داد که تاج ساخته شده توسط ماشینکاری ۱۵ دقیقه کار نیاز دارد ، اما یک پرینتر سه بعدی فلز به ۵ ساعت چاپ نیاز دارد. از طرف دیگر ، از نظر هزینه برای هر واحد ، تولید مواد افزودنی بسیار جالب تر است ، ۷۵ سنت برای هرکدام در برابر بیش از ۷ یورو.

یک فرآیند تولید

همانطور که در بالا گفته شد ، فن آوری های سه بعدی باید قادر به ارائه دقت بیشتر و کاهش زمان تولید باشند. اما هنگام ایجاد مدل دستگاه های دندانپزشکی پرینت سه بعدی ، چه مراحل جدیدی باید دنبال شود؟

الیور بلاتون محقق در مورد این موضوع توضیح می دهد : “تصور ذهنی توسط تصویر سه بعدی دیجیتالی توسط دندانپزشک به همراه اسکنر داخل دهانی جایگزین می شود (به این معنی که یک دوربین اسکن سه بعدی و در زمان واقعی سطح دندان ها و لثه ها را به صورت سه بعدی بازسازی میکند). سپس این پرونده سه بعدی از طریق یک بستر وب ایمن به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می شود.

این آزمایشگاه با استفاده از محدودیت های لثه ، تداخل سایر دندان های دیجیتالی شده و حتی شکل لبخند بیمار با یک اسکنر صورت ، تصور دیجیتالی را بررسی کرده و از مورفولوژی تاج مدل آن را با CAD به صورت سه بعدی میسازد. در صورت تردید ، تبادل سریع توسط صفحه نمایش اسپلیت با دندانپزشک امکان تأیید شکل تاج را فراهم می کند. سپس پرونده سه بعدی تاج برای تولید به چاپگر سه بعدی ارسال می شود. در آینده نزدیک ، دندانپزشک می تواند چاپگر سه‌بعدی را مستقیماً در مطب برای تولیدات داشته باشد.

آینده پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

در حالی که فن آوری های سه بعدی از مزایای قابل توجهی در این بخش برخوردار هستند ، استفاده از آنها ممکن است برخی از پزشکان را بترساند زیرا نیاز به یک منطق کاری جدید ، آموزش در نرم افزار ، اسکنر و چاپگر و اعتماد به نفس خاصی در این فرآیند های نوآورانه دارد.

به عنوان مثال ، امروز ، بیش از ۵۰٪ آزمایشگاههای فرانسه خود را به اسکنرهای سه بعدی و ماشین آلات و ۲۰٪ به چاپگرهای سه بعدی مجهز کرده اند. این افراد رشد ۷۰ درصدی در گردش مالی خود به ثبت رسانده اند . آنتون از EnvisionTEC افزود: این فقط یک سؤال است که از پزشکان و متخصصان صنایع دندانپزشکی بخواهید فناوری جدید دیجیتال و مزایای آن را برای خود ، شرکت و بیمارانشان درک و به آن اعتماد کنند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.