اسکن سه بعدی دندان و کاربرد آن در دندانپزشکی و دندانسازی


حوزه‌ی دندانپزشکی یکی از اولین کاربردهای گسترده‌ی پرینت سه بعدی و اسکن سه بعدی را به چشم خود دید. امروزه اغلب دندانپزشکان و دندانسازان یا از اسکنرها و پرینترهای سه بعدی در لابراتوارهای خود بهره می‌برند و یا با آن آشنا هستند. استفاده از اسکنرهای سه بعدی در واقع پیش شرط لازم برای انجام یک پرینت سه بعدی با کیفیت در این صنعت است. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای این تکنولوژی در حوزه‌ی دندانپزشکی به راهنمای جامع پرینت سه بعدی دندان مراجعه فرمائید.

اسکن سه بعدی دندان به آرامی در حال تبدیل شدن به یک روش استاندارد در حوزه‌ی دندانپزشکی و دندانسازی است. این روش کمک می‌کند تا دندانپزشکان بتوانند تصاویری سه بعدی را از دندان‌ها و حتی ساختارهای درونی دهان و فک تهیه کنند. مزیت بزرگ اسکن سه بعدی دندان در این است که دندانپزشکان می‌توانند با استفاده از آن یک مدل دیجیتالی از دندان‌ها و نحوه‌ی قرارگیری آن‌ها بر روی فک و لثه تهیه کنند و آن را در کامپیوتر آنالیز کنند. همچنین دندانپزشکان می‌توانند بر روی مدل دیجیتالی دندان به طور دلخواه تغییرات و اصلاحات لازم را بارها و بارها انجام دهند تا به حالت مطلوب خود دست یابند و پس از آن اقدام به اصلاح عملی دندان بیمار کنند. واضح است که چنین امکاناتی هیچگاه در اختیار دندانپزشکان نبوده است.

پیش از آن دنداپزشکان برای دستیابی به تصویری درست از وضعیت چینش دندان‌ها باید از اسکن سی‌تی استفاده می‌کردند که علاوه بر مضراتی که اشعه‌ی اکس بر روی بدن بیمار می‌گذاشت، خروجی به صورت تصویری دو بعدی به دست می‌آمد که امکان ویرایش کامپیوتری بر روی آن هم وجود نداشت.

اسکن سه بعدی دندان می‌تواند در هر دو زمینه‌ی دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی مورد استفاده قرار گیرد. به همین خاطر هم امروزه از اسکنرهای سه بعدی مختص دندانپزشکی در حوزه‌های مختلفی چون پیوند استخوان فک، ایمپلنت، عصب‌کشی و ارتودنسی مورد استفاده می‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.