پرینت سه بعدی مهره گردن


کاربرد پرینتر سه بعدی تنها به  چاپ وسایل تزیینی، قطعات و ابزار آلات محدود نمی شود. این تکنولوژی تقریبا نوظهور به سرعت در حال  توسعه  و فراگیر شدن است. کاربرد آن در زمینه پزشکی و سلامت جان آدمی امری غیرقابل انکار است.  از چاپ سه بعدی گچ دستو بی حس کننده ها گرفته تا چاپ فک، کبد، گوش، بینی، جمجمه، رگهای خونی تا جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده تا کاربرد در عمل جراحی زیبایی تنها معدود اشاراتی به نقش آفرینی پرینترهای سه بعدی در این شاخه علمی است. و اینبار پرینتر سه بعدی با چاپ سه بعدی مهره ستون فقرات، زندگی ای راحت برای نوجوان ۱۲ ساله به ارمغان آورده است.

مینگائو، نوجوانی ۱۲ ساله اهل چین است که به کمک پرینتر سه بعدی بار دیگر راه رفتن  را تجربه کرد. وی در جریان بازی فوتبال پس از ضربه سر به توپ درد اندکی در ناحیه گردن حس کرد. پس از مراجعه به بیمارستان و معاینه، پزشک معالج او متوجه شد که مشکل مینگائو چیزی بیش از یک کشیدگی و رگ به رگ شدن است. در نهایت و پس از معاینات دقیق، نوعی تومور بدخیم به نام سارکوم یوینگ تشخیص داده شد. این تومور مهره دوم ستون فقرات او را درگیر کرده بود. از این رو این نوجوان خود را برای مداوا آماده کرد. وی بیش از دو ماه در بخش ارتوپدی بیمارستان دانشگاه پکینگ چین بستری بود. در تمام این مدت تنها قادر بود روزانه فقط چند دقیقه روی پایش بایستد. یک روش درمان این بیماری، خارج کردن بافت سرطانی و جایگزینی آن با تیتانیوم است. در جریان این مداوا، می بایست به مدت سه ماه یک فریم آهنی در اطراف سر بیمار تعبیه شود تا از حرکت آن و همچنین در هنگام استراحت بیمار از تماس سر با بالشت جلوگیری شود.

چاپ سه بعدی و شبیه سازی مهره گردنی

اما تیم معالج مینگائو از تکنولوژی چاپ سه بعدی برای شبیه سازی مهره گردنی استفاده کردند. در این روش پروسه درمان و بهبودی بیمار نسبت به روش سابق بسیار آسانتر خواهد شد و بیمار قادر خواهد بود اندکی پس از عمل جراحی راه برود و دیگر مجبور نخواهد بود ماه ها در تخت خواب محبوس شود.

برای ساخت مهره جدید مینگائو به روش  سی تی اسکن از ستون فقرات وی تصویر برداری شد و با اطلاعات حاصله از آن مهره عیناً شبیه سازی و طی یک عمل جراحی پنج ساعته تومور را از ستون فقرات خارج و مهره سه بعدی پرینت شده جایگزین استخوان آسیب دیده شد.

این اولین کاربرد یک مهره سه بعدی پرینت شده بعنوان یک ایمپلنت پزشکی برای جراحی ستون فقرات در دنیا بوده است.

مینگائو فعلاً در وضعیتی نرمال به سر می برد. وی تا ۵ روز بعد از جراحی قادر به تکلم نبود و به صورت نوشتاری با دیگران ارتباط برقرار می کرد. اما به گفته پزشک وی، حال مینگائو رو به بهبود است. وی می تواند با کمک پوشش نگهدارنده و محافظ گردنی راه برود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.