صفر تا صد دستگاه های پرینتر ۳D

صفر تا صد دستگاه های پرینتر 3D

صفر تا صد دستگاه های پرینتر 3D


پرینتر سه بعدی چیست و چرا از آن استفاده میکنیم؟

صفر تا صد دستگاه های پرینتر 3D

به روز ترین فناوری دردنیا است که از استقبال زیادی رو به رو شده .

خصوصا از طرف کسانی که خلاقیت های زیادی برای ساخت اشیا و یا خلق ایده های جدید دارند

باعث شد تا خیلی از موانع ها از سر راه این افراد برداشته شود.

در این روزها شاهد هستیم که علاوه بر دنیای بزرگ صنعت که وجود پرینترهای سه بعدی باعث رشد آنها و کم کردن هزینه های آنها شد

در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها برای تحقیقات بر روی اکتشافات جدید نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

پرینتر سه بعدی چیست؟

برای اینکه راحت تر فلسفه وجود پرینتر سه بعدی را متوجه شوید بهتر است یک مثال ساده سنتی بزنیم. فرض کنید شما برای دکور خانه خود یک گلدان با طرحی متفاوت در ذهن دارید که هر مغازه ای آن را پیدا نمیکنید.

خوب برای این کار شما باید اول طرح خود را روی کاغذ و یا در سیستم پیاده کنید.

یک ریخته گر و یا قالب ساز با مهارت پیدا کنید تا از نتیجه کار و هزینه خود مطمئن شوید.

باید جز به جز طرح خودتان را برای ریخته گر توضیح بدهید و تمام طرح هایی را که میخواهید به او تفهیم کنید.

کسانی که ریخته گری و یا قالب سازی کار کرده اند حتما میدانند که باید ساعت ها وقت گذاشت و قالب ها خراب کرد تا نهایتا چیزی شبیه به طرح دلخواه شما را بسازد.

حالا تا ایجای کار در نظر میگیریم که تمام مراحل به درستی و بدون کوچکترین تغییری در طرح شما انجام شده است.

اما باید دید که آیا از نظر هزینه این کار به صرفه هست یا خیر؟

باید خدمت شما عرض کنم که با هزینه ای که برای ساخت این گلدان پرداخت میکنید میتوانید چند عدد گلدان بخرید. اگر بخواهیم با نرخ امروز قیمت را محاسبه کنیم باید بگوییم که شما برای یک گلدان کوچک حدودا ۱۰ میلیون باید هزینه کنید.

میتوان گفت پرینتر سه بعدی تمام این کار ها را در منزل برای شما با هزینه خیلی خیلی کمتر انجام میدهد پس در ادامه با ما همراه باشید تا این فناوری بی نظیر را بشناسیم.

تاریخچه جالب پرینتر سه بعدی

صفر تا صد دستگاه های پرینتر 3D

در سال ۱۹۸۷ انقلابی در تکنولوژی توسط شخصی به نام چاک هال شکل گرفت. چاک هال خودش بنیان گذار سیستم های سه بعدی بود. این شخص در شرکتی کار میکرد که روکش های فوتوپلیمری برای میز و صندلی ها تولید میکردند.

فوتوپلیمرها یکی از انواع مختلف پلیمرها هستند که با تابش نور فرابنفش این پلیمرها به حالت جامد در می آیند. او به این فکر میکرد که میشود چندلایه را به صورت جامد درآورد و به یک طرح سه بعدی رسید.

او ایده خودش را با مدیران در میان گذاشت و آنها سعی کردند تا جایی که امکان دارد دست چاک هال را در اجرای ایده باز بگذارند و امکاناتی را که لازم داشت در اختیار او گذاشتند.

بعد از آزمون و خطاهای متعدد او موفق شد تا یک دستگاه سه بعدی بسازد و اولین نوع از پرینتر های فرمت SLA ابداع اوست.

شهرت پرینتر سه بعدی در بین مردم

از همان دهه ۸۰ که ساخت پرینتر های سه بعدی شروع شد تا سل ۲۰۰۰ کم کم مردم با این دستگاهها آشنا شدند. خیلی از افراد در صنایع خود برای ساخت انواع اشیا و وسایل از این دستگاهها استفاده میکردند.

حتما در فیلم های سینمایی دیده اید که یک سری شخصیت های خیالی وجود دارند که به صورت انیمیشن نیستند . این نوع گریم ها و صورت ها توسط افراد ایده پرداز طراحی میشوند و بعد با پرینتر سه بعدی ساخته میشوند.

به همین دلیل است که خیلی بازیگرها با گریم ها و صورت هایی با ماسک ها و نقاب های متفاوت مانند یک ادم فرازمینی و یا یک اثر متفاوت دیده میشوند مانند موجوداتی که در فیلم های چند قسمتی پیچ اشتباه وجود دارند.

اما در اوایل قرن ۲۱ ساخت یکی از اعضای بدن با پرینتر سه بعدی سر و صدای زیادی را به پا کرد. به طوری که انگار یک تخیل علمی به واقعیت پیوست.

بعد از این اتفاق کم کم شروع کردند به تولید انواع مختلفی از وسایل با پرینتر سه بعدی اما تا آنروز هنوز ایین دستگاه ها را در خانه نمیشد استفاده کرد.

تا اینکه در سال ۲۰۰۵ مهندس مکانیک امریکایی به نام دکتر آدریان بویر طرحی را اجرا کرد تا دستگاه های پرینتر های سه بعدی را به درون خانه ها و کارگاه ها بیاورد تا هر دستگاه بتواند بخشی از کار را خودش انجام دهد این ابداع که بعد ها به نام رپرپ (reprap) نامیده شد.

در سال ۲۰۰۸ دستگاه رپرپ ساخته شد و باعث شد توجه قشر زیادی به آن جلب شود. همین پیشرفت های مرحله به مرحله این دستگاه باعث شد تا روز به روز فناوری های چشمگیری را به وجود آورد.

با پرینتر سه بعدی طرح دلخواهتان را پیاده می کنید!

اصل صحبت ما در این مقاله این است که شما خودتان طراح و سازنده باشید و از این فناوری درون خانه و یا کارگاه خود استفاده کنید.

شما با کشیدن طرح دلخواهتان آن را از دستگاه تحول بگیرید و تمام!

حتما میدانید که کودکان ذهن بسیار خلاقی دارند و در نقاشی های آنها بسیار موارد خارق العاده ا را میبینید شما میتوانید به راحتی فقط با پیاده کردن همان طرح برای دستگاه اسباب بازی دلخواه کودکتان را بسازدو حتما او را محدود به بازی با وسایل و اسباب بازی هایی که در بازار وجود دارند نکنید.

به فرزندان خود اجازه ایده پردازی و خلق آثار جدید بدهید مطمئن باشید که اینکار در آینده او نیز تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت.

یا اینکه اگر شما یک عکاس و یا یک فیلمبردار حرفه ای هستید مجبورید خوب یا بد یکی از پایه دوربین هایی که در بازار موجود هست را خریداری کنید اما با یک پرینتر سه بعدی شما میتوانید به راحتی پایه دوربین مورد نظر خودتان را بسازید.

چگونه برای پرینتر سه بعدی طرح پیدا کنیم؟

خیلی از افراد این سوال برایشان پیش می آید که خوب حالا اگر این دستگاه را خریداری هم بکنیم ما اصلا طراحی را برای پیریتر سه بعدی بلد نیستیم!

بانکی بیش از ۸۰ هزار طرح اماده که به راحتی میتوانید هر چه که بخواهید در آن پیدا کنید.

کم و یا زیادشون کنید، ادیتشون کنید و یک گلدان کاملا خاص از ادغام این مدل ها بسازید.

چاپگر سه بعدی چیست؟

چاپگر سه بعدی وسیله ای است که میتوان به کمک آن عکس هایی را که میخواهید به صورت سه بعدی بسازید. یکی از شرکت های معروفی که در این زمینه به خوبی کار میکند شرکت CONNEX است.

دستگاه چاپگرهای سه بعدی این امکان را به شما میدهد تا از ماده های کامپوزیتی در چاپ ظرح های سه بعدی استفاده کنید.

سیستم چاپگرهای سه بعدی به گونه ای است که به کاربران برای چاپ طرح خود اجازه استفاده از ۱۴ ماده مختلف را میدهد. دستگاه های جدید پرینتر سه بعدی میتواند طرح های شما را به صورت واقعی به وجود آورد. این فناوری هر روز در حال پیشرفت است و سبب میشود تا شما هر چیزی را که میخواهید به صورت یکی از اشیا بشازید.

مزایای دستگاه چاپگر سه بعدی

اولین و مهم ترین مزیت این دستگاه ها این است که نیازی به اتصال به کامپیوتر ندارد و فایل را از طریق SD memory میسازد. در این زمان تمامی عملیات چاپ توسط پردازشگر دستگاه انجام میشود.

شما میتوانید در زمان چاپ به راحتی سرعت و کیفیت چاپ را تعیین کنید. از مزیای دیگر این دستگاه میتوان به دقت در چاپ و واقی بودن طرح های خروجی اشاره کرد.

نحوه کار با چاپگر سه بعدی

این دستگاه فایل مورد نظر را از نرم افزارهای سه بعدی میگیرد و بعد با استفاده از لایه گذاری شروع به ساخت طرح میکند. در ابتدا پلاستیکی از جنس ABS را به شکل مفتول و به قطر ۳ سانتی متر وارد دستگاه میکند.

در این مرحله دستگاه با دمایی ۳۰۰ درجه این مفتول را ذوب میکند و هد دستگاه با قدرتی معادل ۳۳ میکرون جابجا میشود.

هد چاپگر سه بعدی قابلیت حرکت در سه جهت X,Y,Z را داراست.

کاربرد چاپگر سه بعدی در صنایع

شرکت های معماری جهت ساخت ماکت ها

صنایع پزشکی برای ساخت اجزای مصنوعی

آزمایشگاه های شیمی برای تجهیزات آزمایشگاهی و ساخت مدل های مولکولی

برای ساخت آثار فرهنگی و تاریخی در میراث فرهنگی

کارگاه های مجسمه سازی جهت ساخت مجسمه و تندیس های افراد برجسته و مشهور

برای ساخت قطعات بزرگ و کوچک صنعتی

همچنین در صنعت های دیگری مانند سینما،تلویزیون و… نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

چگونگی عملکرد پرینتر سه بعدی

گام بعد از خریداری دستگاه پرینتر سه بعدی باید حتما طرز کار با این دستگاه را بلد باشید. اصلا نگران سختی کار نباشید چرا که کار با این دستگاه از آنچه شما فکر میکنید سرگرم کننده تر است.

هدف کار با این دستگاه آموزش،سرگرمی و ا تولید یک نمونه صنعتی است. هرآنچه در ابتدای این مقاله گفتیم تنها پیشگفتاری درباره دستگاه پرینتر سه بعدی بود و اصل مطلب نحوه کار کردن با این دستگاه است

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.